دستورات مقدماتی BASH Shell در لینوکس - دستورهای less ، more ، cp و mv
نوشته شده توسط : home-machinecom

-کاربرد دستور more و less در لینوکس
قبلا در خصوص دستور cat در لینوکس صحبت کردیم که شما می توانستید فایل های متنی کوچک را با آن باز و محتویات آن را مشاهده کنید ، با استفاده از دستور more و less شما می توانید محتویات فایل های متنی را با قابلیت های صفحه به صفحه و یا اسکرولی مشاهده کنید ، برای مشاهده کردن فایل های متنی طولانی می توانید از این دستورات استفاده کنید ، این دستورات متون را بصورت صفحه به صفحه به شما نمایش می دهد و شما می توانید بین صفحات Scroll کنید ، یکی از بهترین مثال های استفاده از more و less مطالعه فایل های Readme است.

20-کاربرد دستور file در لینوکس
اگر می خواهید بدانید که نوع فایلی که در سیستم عامل وجود دارد چیست می توانید از دستور file و در ادامه نام فایل استفاده کنید ، همانطور که در مثال زیر مشاهده می کنید

root@itpro-debian:/etc# file fstab
fstab: ASCII text
-----------------------------------------------------------------------
root@itpro-debian:/etc# file rc0.d/
rc0.d/: directory
-----------------------------------------------------------------------
unity@itpro-debian:~/Desktop/vmware-tools-distrib$ file vmware-install.pl
vmware-install.pl: Perl script, ASCII text executable


21- کاربرد دستور cp در لینوکس
دستور cp مخفف کلمه copy است و همانطور که از نامش هم پیداست برای کپی کردن یک فایل از یک محل به محلی دیگر استفاده می شود. قالب کلی استفاده کردن از دستور cp به شکل زیر می باشد :

cp [OPTION]… SOURCE TARGET


در قالب دستوری بالا SOURCE به معنی مبدا است و TARGET به معنی مقصد است ، در دستور بالا فایل SOURCE در مسیر TARGET کپی خواهد شد. TARGET می تواند یک فایل یا یک دایرکتوری باشد. اگر TARGET یک دایرکتوری باشد دستور cp یک کپی از فایل SOURCE را در مسیر TARGET که یک دایرکتوری است با همان اسمی که قبلا داشته است کپی می کند. دقت کنید که زمانیکه از دستور cp استفاده می کنید inode number عوض نمی شود برخلاف دستور mv که مخفف move است و یک فایل کاملا جدید با محتوای مبدا ایجاد می کند و inode number جدید ایجاد می کند ، به این نکته هم توجه کنید که شما بصورت پیشفرض نمی توانید با دستور cp یک دایرکتوری را کپی کنید و برای این منظور می توانید در تنظیمات از آرگومان r- استفاده کنید :

unity@itpro-debian:~$ cp Desktop/vmware-tools-distrib/vmware-install.pl Desktop/


به دستور بالا دقت کنید ، در دستور بالا ما از مسیر Desktop/vmware-tools-distrib یک فایل به اسم vmware-install.pl را در دایرکتوری Desktop کپی می کنیم. البته دستور cp آرگومان ها و سویچ های زیادی دارد که می توانید بصورت جداگانه آنها را مطالعه کنید اما همین موارد ابتدایی برای کار ما کافی است.

22-کاربرد دستور mv در لینوکس
دستور mv در لینوکس مخفف کلمه move یا انتقال می باشد و برای انتقال دادن یک فایل از یک محل به محل دیگر استفاده می شود. دستور mv می تواند برای rename کردن فایل ها نیز مورد اسفتاده قرار بگیرد ، ساختار استفاده از دستور mv ب به شکل زیر می باشد :

mv [options] source target


اگر آرگومان target یک دایرکتوری باشد دستور mv تمامی فایل های source را به داخل دایرکتوری target بدون اینکه اسم فایل را تغییر دهد انتقال می دهد. دستور زیر برای move کردن فایل vmware-install.pl از مبدا تا مقصد تعریف شده استفاده می شود :

unity@itpro-debian:~$ mv Desktop/vmware-tools-distrib/vmware-install.pl Desktop/


دستور زیر برای تغییر نام فایل install.log و تبدیل کردن آن به install.log.bak استفاده می شود :

unity@itpro-debian:~$ mv install.log install.log.bak


مهمترین تفاوت بین دستور cp و mv در این است که در cp مشخصات فایل از قبیل update time ، inode number و … تغییر نمی کنند اما در دستور mv همه این موارد تغییر می کند و در واقع یک فایل جدید ایجاد می شود ، امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. ITPRO باشید





:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: